Spreekuur en huisbezoek - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Spreekuur en huisbezoek - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Spreekuur en huisbezoek

Door: Rein

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

01 Oktober 2010 | Kenia, Thika

Beste allemaal,

Afgelopen woensdag spreekuur op KOP voor de zwangeren, kraamvrouwen en kinderen. De zwangeren worden gewogen, bloeddruk gemeten en krijgen vit.A. Voor Teresa een foetoscoop gekocht, dus nu is het ook makkelijker om de hartslag van de ongeboren baby te horen. De kinderen die langs komen worden ook gewogen, en beoordeeld op de groeicurve. Er is echt vooruitgang; elke zwangere wordt in ieder geval eenmalig verwezen naar het ziekenhuis waar bloed wordt geprikt, en men dan ook een informatieboekje ontvangt waarin ook alle controles worden genoteerd. ook na de bevalling voor de baby. Deze voorzieningen zijn gratis, evenals de vaccinaties. deze dag ook op huisbezoek geweest bij een aantal kraamvrouwen met Gladys. Daarna nog naar het district hospital om een kraamvrouw op te halen die de avond er voor was bevallen. Het hele zieknhuis doorzocht maar niet gevonden. Wel weer gezien dat je ook gemakkelijk met 2 personen in 1 bed kunt liggen, zelfs op de interne afdeling met alle toeters en bellen. Marnix vertelde s'avonds dat het zelfs gebruikelijk is dat als er iemand s'avonds komt te overlijden, deze pas de volgende ochtend wordt weg gehaald. Wat een omstandigheden. De moeder bleek inmiddels op eigen kracht weer naar huis te zijn gegaan, er was geen rekening van het ziekenhuis omdat zij voor de deur in de tuin van het ziekenhuis was bevallen met hulp van de buurvrouw.
Gelukkig is alles verder redelijk met moeder en kind.

• 01 Oktober 2010 - 12:20

Robbert:

jeetje wat een verhaal! Gelukkig zit er vooruitgang in. Succes nog met alles en groetjes van mij :)

• 01 Oktober 2010 - 12:35

Kevin:

Wat een verhaal :) gelukkig gaat alles goed daar!

• 01 Oktober 2010 - 12:58

Ada:

mooie verhalen over deze dappere vrouwen.
    je kunt het je hier niet voorstellen!!
    groetjes herman en ada

• 01 Oktober 2010 - 14:02

Dina:

Wat leuk om jullie zo te volgen en te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn. Top!

• 01 Oktober 2010 - 15:43

Judith:

Geweldig Rein en Marjon!
    Er is echt vooruitgang zo te lezen. Geweldige foto van dat kindje in de weegzak.
    Hier alles goed.

Tot gauw, Judith

• 01 Oktober 2010 - 18:49

Jannie:

Net wel een uur met Marnix en Flo gepraat, alsof ik weer in Thika was... nog 8 weken... de tijd vliegt voorbij. Er is iemand van de universiteit van Nijmegen die jullie heel graag wil spreken over KOP, ik heb jullie nummer gegeven en ze hoopt dat dit nog kan voor jllie vertrekken uit Kenia. Daar was ik toen ik ullie belde. Wat een vooruitgang in KOP zeg, de zwangeren staan intussen ook op de kaart, prachtig! De Rotary heeft weer een paar duizend euro voor KOP gegeven, echt heel gaaf, kunnen we verder bouwen. Fijn dat het allemaal naar wens gaat. Veel liefs en tot snel, XXX Jannie (en René)