van alles - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu van alles - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

van alles

Door: marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

27 November 2011 | Kenia, Thika

Jambo, om te beginnen klopt de temperatuur niet ,die aan gegeven wordt. Het is tussen de tussen de 25 en 30 gr, nu al 2 dagen droog ,daarvoor heeel veel regen gehad. Afgelopen donderdag zijn we met onze 2e"pleegzoon" Waithaka,naar twee andere kleinere sloppenwijken gegaan. Veel blubber en nog slechtere omstandigheden daar. Door de illegaal gestookte alcohol daar,hebben deze een slechte naam en komt er veel prostitutie voor.Er zijn verder geen voorzieningen daar. Opeens kwam er een jongetje met downsyndrom naar ons toe,druk pratende en met gebaren moesten we naar zijn huis komen.Daar zijn ouders ontmoet en trots lieten ze zijn cijferlijst zien van een speciale school,waar hij dan wel naar toe ging. Hij deed het er prima en was erg vrolijk. Heel byzonder. In de de wijk Umoja ,hebben we het onderwijsproject bezocht,wat door nederlanders wordt gesponsord.Dit loopt echt heel goed,leuk om te zien dat er weer veel kinderen door kunnen naar de basisschool en met een hoog niveau. Daar aan de kinderen dropstengels uitgedeeld,dat hadden ze natuurlijk nog nooit gezien,laat staan gegeten.Het duurde even voordat ze het aan durfden.Trots liet Waithaka zijn stenen huis zien,ook daar in de wijk en de resultaten van zijn studie. Hij is erg gedreven,leuk om te zien. Vanmiddag zullen we zijn kinderen ontmoeten. Vrijdag,het had de hele nacht geregend, zijn we achter op de motor naar de vrouwengroep die onze tassen maakt gegaan. Lopend had niet gekund,op vele plaatsen spoelde het water over de weg. Daar werden we ontvangen met zang en dans en gebeden,ze waren zo blij om ons te zien. Na zaken te hebben gedaan over een nieuwe order,van ook een nieuw soort tas,van plastik en nog weer een ander model. Werd het tijd voor het uitdelen van pepernoten en sjaals en doosjes nivea,het was een feestje.Over 2 weken terug,dan geven zij een feestje. Zaterdagochtend zijn we alle kinderen, in hun huisjes langs geweest en hebben daar van alles achter gelaten,kleurpotloden,onderdgoed,voetbalshirts,armbandjes etc. Alles gekregen en meegebracht uit Nederland.In de middag zijn we naar Blue Post gegaan,lekker luxe gelunched daar in de tuin.We hebben daar heel veel, ontzettend leuke spullen ingekocht voor de kerstmarkt en markten volgend jaar. Ook Jeff daar nog ontmoet,altijd leuk. Om deze afwisselende dagen af te sluiten,never a dull moment in Kenya!,zijn we gisteravond naar de stad geweest om de verjaardag van Florence te vieren.Je kunt het niet uitleggen,moet het zelf meemaken.Achter een benzinepomp,buiten,wel overdekt,zit een soort disco/ restaurant/ diverse buitenbars.In het midden een dansvloer en er speelt een band. Niet de muziek die wij kennen,maar ze gaan daar helemaal uit hun dak.Echt heel leuk om mee te maken. Vanmiddag gaan we naar Shade,een ander kindertehuis en naar de Karateschool van Eric Juma. Die we van de zomer in Alkmaar hebben ontmoet.Hoe dit allemaal weer afloopt vertel ik de volgend keer,morgen weer 2 dagen naar KOP. groetjes Rein en Marjon. O,ja, het is heel leuk om reacties te krijgen,dank daar voor.

• 27 November 2011 - 10:31

Jannie:

Dan weet ik wel waar jullie gedanst hebben, dat is in de Metro Fill, wat een belevenis, daar hebben we ook al heel wat uren doorgebracht met Kenianen, echt geweldig. Wat heerlijk om met jullie mee te reizen, ik geniet er van, zo ben ik er toch nog een beetje bij... ik mis het dus echt wel! Hier wordt het echt koud, het stormt en het is lekker om binnen te zitten. Ben benieuwd naar jullie inkopen. Hoe zien die plastic tassen er uit, zijn dat die Flo ook heeft... Liefs uit Bergen.

• 27 November 2011 - 11:35

Robbert:

Leuk om te lezen allemaal!! Veel plezier nog.

• 27 November 2011 - 20:10

Dick & Mathilde:

Inmiddels is het voor jullie geen cultuurschok meer maar weet je wat je kan verwachten. Door de verhalen en de foto's brengen jullie deze schrijnende wereld bij ons binnen. Mijn FB-oproep heeft niet mogen baten, bijzonder vind je niet? Het zegt veel over de wereld waarin wij leven en waar we zelf ook hard aan mee doen. Klaarblijkelijk vinden we wijziging profielfoto's, vakantiefoto's, muziekclipjes etc veel leuker dan een schrijnend berichtje over een oude mevrouw die haar kleinkinderen moet opvoeden zonder eten en zonder bed en zonder alles. Gelukkig verscheen er onder mijn bericht niet de voetnoot van een aantal Facebookers "vind ik leuk". Ik was er even bang voor. Gelukkig maken mensen als jullie het verschil en wij zijn dan ook ontzettend trots op jullie. O ja, dikke kus en knuffel van Bente & Merle.

• 28 November 2011 - 15:09

Malu:

Super leuk om jullie verhalen te lezen..Wil ook zo graag nog een keertje weer terug! Leuk dat jullie ook foto's plaatsen, mooi om weer te zien!
    Heel veel plezier nog!

Groetjes