Once I was in Africa,uit de Film "Out of Africa" - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Once I was in Africa,uit de Film "Out of Africa" - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Once I was in Africa,uit de Film "Out of Africa"

Door: marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

14 Januari 2013 | Kenia, Thika

Het is moeilijk voor te stellen dat het winter is in Nederland,hier is het heerlijk warm,zonnig en stoffig. Groene bomen en veel bloeiende struiken,bougainvilles groeien hier als onkruit. Afgelopen zaterdag zijn we naar Niarobi geweest met Jeff en Waithaka. Eerst naar het olifantenweeshuis,
het David Sheldrick Center,daar worden uit heel Kenia weesjes opgevangen en verzorgd,waarvan de moeder meestal vermoord is door stropers. Ze blijven daar een aantal jaren tot ze weer terug kunnen naar een reservaat. Je kunt ze van heel dichtbij zien en aanraken en ze krijgen door de verzorgers de fles en wat takken met bladeren, in een soort voorstelling. 25 waren er, heel bijzonder om ze zo dichtbij te zien. Zeker voor Waithaka,die nog nooit een olifant had gezien,alleen op tv. Daarna zijn we naar het Karen Blixen Museum gereden,het orginele woonhuis met prachtig tuin van deze schrijfster,voor degene die het niets zegt,zij is de schrijfster van het boek waar de film "Out of Africa" naar is gemaakt.We hebben een rondleiding gehad door het huis,waar nog veel spullen staan die van haar waren en veel foto's. Ook wat filmkleding was geschonken aan het museum en al zittend in de tuin met uitzicht over de Ngonghills,waande ik mij even Merel Streep. Het museum ligt in een rijke wijk van Nairobi,soort Bergen. Prachtige huizen en tuinen daar.Vanochtend zijn we trouwens begonnen met een cappucino in het Java-coffeehouse,de beste koffie van Kenia,wat gelegen was in een super de luxe shopppingmall,echt voor de rijken daar, met veel hele dure winkels.Om even decadent te blijven doen,hebben we gelunched in het Karen Blixen Coffeehouse restaurant,heerlijk in de tuin gezeten.
Maar ons educatieve programma was nog niet ten einde, we gingen door naar de Kazuri kralen fabriek. Daar worden ,met de hand,kralen van klei gemaakt en bewerkt. Dit is gestart in1975,door een Britse, samen met wat lokale vrouwen. Wat al gauw groeide tot een werkproject voor alleen staande moeders.We hebben een korte rondleiding gehad daar,de vrouwen waren al naar huis,helaas. Wel in de winkel nog wat gekocht, oorbellen natuurlijk. Daarna door naar de stad,waar we op de Masaimarkt nog het een en ander gekocht hebben voor onze marktverkoop,uiteraard flink afgedingd. Aan het eind van de middag weer terug naar THika,waar we s' avonds nog waren uitgenodigd voor het eten bij de familie van Jeff.
Zondagochtend beetje rustig aangedaan,wasje enzo. Want s'middags gingen we naar Shade,het kindertehuis waar we elk jaar komen. Ontvangen daar door Naftali en Julie,zij is nu de manager daar en woont daar met haar dochtertje Linn,hebben we even bijgepraat. Het zag er goed uit en er was veel verbeterd.
Rond etenstijd weer bij Macheo terug en bij het rondbrengen van de foto's van vorig jaar ,blijven eten met de kinderen in een van de huizen.
Vandaag weer naar KOP,met Gladys controle bezoekjes gedaan. Vrouwen bezocht die net bevallen waren,nog weer en bed en een voedselpakket geregeld.Huisbezoeken bij zwangeren gedaan. Nog weer tassen besteld bij een vrouw die deze maakt van de zakken waar de rijst en suiker in zit.Oma Fatuma bezocht,waar we vorig jaar 2 bedden voor geregeld hebben. Ze is nu een handeltje begonnen in houtskool. Vorige week hebben we ook nog een vrouw ontmoet met 2 zoontjes van 11 en 13,tijdens een van onze tochten door Kiandutu,die hier net was komen wonen, De jongens konden nog niet naar school want er was geen geld voor een uniform,gaan we regelen.
Never a dull moment! Groetjes Rein en Marjon.

• 14 Januari 2013 - 20:01

Jannie:

Jeetje wat leuk om dat allemaal in NBO te zien, er is nog veel te bekijken dus! Jullie tijd gaat snel, iedere dag iets leuks en ja, zoals je schrijft; never a dull moment. Ook hier gaat het door, het vriest, het sneeuwt en men heeft het al over een 11-stedentocht... Ben benieuwd, wij vertrekken donderdag en komen vrijdag (via Cairo ) aan mt heel veel spullen, hopelijk gaat het lukken om alles mee te krijgen. Zie jullie snel, liefs René en Jannie

• 14 Januari 2013 - 20:19

Audrey:

Wat leuk om dit allemaal te lezen en wat mooi om over dat bezoek bij het Karin Blixen museum te lezen, ik heb die prachtige film laatst nog eens opnieuw gezien. En ook nog waardevolle dingen in de sloppen, geweldig.
    Oh ik heb zin om zo weer te gaan, maar wij zitten hier eerst in de kou, ook leuk het gaat lekker vriezen en sneeuwen. Geniet van jullie prachtige reis.
    Audrey

• 14 Januari 2013 - 20:43

Annebee:

mooie verhalen Rein en Marjon! Geweldig dat je ook eens de andere kant bekijkt, ik zag jullie al helemaal zitten in het huis van Meryl Streep. En zo te lezen worden er ook vorderingen gemaakt, dat is geweldig! er wordt weer heel wat ingekocht ook voor de komende markten. Jullie zijn top ambassadeurs gewoon! wens jullie nog een goeie tijd met elkaar en volgens mij gaan jullie ook Jannie en René nog zien. Veel succes en geniet er ook volop van! liefs Annebee

• 14 Januari 2013 - 21:09

Joke:

Wat een belevenissen allemaal. Klinkt geweldig hoor.
    Geniet nog van jullie reis en vooral van de warmte en de zon en alle lieve mensen om jullie heen.
    gr Joke

• 16 Januari 2013 - 13:23

Rutger:

Trots op me ouders!! Jullie regelen het maar allemaal weer. Thumbs up!
    Geniet nog maar lekker van de warmte het is hier Siberisch koud. De pinguïns waggelen door de dakgoot ;-)

Gr. Rutger

• 16 Januari 2013 - 17:56

Ada:

geniet van jullie verhalen, nog een mooie week
    gr ada

• 17 Januari 2013 - 11:41

Anne:

Hallo Rein en Marjon,
    Wat een indrukwekkende reisverslagen.Wat doen jullie toch fantastisch werk!!!Diepe bewondering!!
    Veel succes verder.
    Groet Anne

• 17 Januari 2013 - 16:29

Ans Toby:

Wat is dit weer een geweldige ervaring,jullie doen geweldig werk maar genieten ook , zo te zien.
    Het begint steeds meer te kriebelen, gr. ans

• 11 December 2013 - 13:19

Gijs Van Der Laan:

fantastisch reisverslag
    jullie hebben veel gezien
    vooral het huis van Karin Blixen
    hebben jullie daar meer foto's van
    of misschien wel (bouw)tekeningen?
    zo nee (wat ik best kan begrijpen, hoor)
    weet je misschien hoe ik aan meer info kan komen over dat huis?

groeten,
    en succes!!