weer veel gedaan en gezien - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu weer veel gedaan en gezien - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

weer veel gedaan en gezien

Door: marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

11 Januari 2013 | Kenia, Thika

we zijn net terug van uit Thika,we hebben daar lekker gegeten bij een nieuw restaurant, het is een zwoele avond. Lekker op het balkon gezeten.
Dat is altijd wel fijn ,om ook even een vakantie gevoel te hebben. Want de laatste dagen veel gedaan en gezien. Dinsdag hebben in het ziekenhuis ,op de soort poli-kliniek waar Jeff werkt gekeken en heeft hij ons rond geleid.Indrukwekkend om te zien hoe goed alles geregeld is rondom de HIV-patienten.Er is daar ook een speciale afdeling voor vrouwen met aids die net bevallen zijn,zij kunnen daar gratis melk krijgen.
Op terug weg langs de markt waar de zus van Jeff een winkeltje heeft,frietjes gegeten tussen de locals daar. Lekker,echt.
We hadden ook nog een afspraak met James,hij heeft voor ons een safari geregeld naar het Samburu-park,we gaan een beetje luxe doen volgend weekend.
We zijn woensdag met Teresa ,weer in Kiandutu,meegelopen met het home-based care programma. De thuiszorg dus. 12 clienten bezocht,zeer afwisselend wat case betreft. Van gewone tensie en medicijncontrole tot verbinden van doorligwonden.De laatste die we bezochten was een baby van 9 maanden,zij had een pan heet water over haar heen gekregen.Wat veel voorkomt ,deze gevallen,want de kookpotjes staan gewoon midden in de hutjes op de grond en de kinderen lopen en kruipen daar omheen.Maar wat we daar zagen was toch wel heel verschrikkelijk. Een hoopje mens in een bed,met brandwonden over een derde van haar lichaampje.Moeder was er niet,die was proberen geld te verdienen voor het ziekenhuis,maar daar staakten de zuster al een week en geld voor een privekliniek was er al helemaal niet. Ze kreeg af en toe drinken van een zusje,maar was erg suf en zwak. Teresa had wel al iets kunnen doen,maar dit was echt nodig dat ze werd opgenomen,wat uiteindelijk gisteren is gelukt.De zusters waren weer aan het werk gegaan. Vandaag hebben we haar bezocht in het ziekenhuis,de wonden zijn geinfecteerd en ze is erg zwak. Haar moeder is er om haar te verzorgen.
Onder weg kwamen we nog een oma tegen met een baby,die was achtergelaten in de bosjes,door haar dochter. Verder nog veel meer gevallen gezien, maar nu weer wat leuks. We zijn s' middag weer bij onze vrouwengroep geweest en werden daar weer hartelijk ontvangen met zang en dans,waar we een beetje ander model tassen hebben besteld.
Op Macheo krijgt alles weer zijn normale gang na de feestdagen,alle kinderen zijn weer naar school.
Gisteren hebben weer es wat anders ondernomen en zijn naar een school,de Ietetanyschool(ik hoop dat de naam zo goed is) geweest.Deze school zit in het voedselprogramma van Macheo en is door de Willem Alexanderschool in Bergen geadopteerd,zij hebben daar vorig jaar veel geld met acties voor opgehaald. Wij hadden van de school wat meegekregen en hebben het daar afgegeven. De school ligt prachtig gelegen tegen de bergen,een klein uurtje rijden van Thika. Er kan nog wel het een en ander verbetert worden daar aan de lokalen,maar het was leuk om er ontvangen te worden. Daarna hebben we een project bezocht,DISC,hier wordt veel gedaan voor jongeren en hun families.
Vandaag weer in Kiandutu rondgelopen,samen met de socialworker van Macheo. Families bezocht die in het family-empowerment programma zitten,hierin worden families geholpen met een startkaptaal om een business op te zetten, zoals eieren of chapatis verkopen. Met het verdiende geld kunnen de kinderen naar school en kan er eten gekocht worden.
Morgen gaan we een dagje naar Nairobi,wordt vervolgd.
groetjes Rein en Marjon,kwaheri.

• 11 Januari 2013 - 22:46

Dick Visscher:

Na het lezen van dit verhaal mijn schoonzus en broer realiseer je je maar weer al te goed in wat voor een luxe wij leven in deze "crisistijd" zoals we dit hier noemen. Schrijnende verhalen die de nut van jullie bezoek kracht bijzetten en mooie verhalen om de rug weer te rechten en de moed erin te houden. Progressie daar gaat het om en daar werken jullie keihard aan met z'n allen op locatie. Trots, beretrots op al deze mensen die het lef hebben ter plekke iets te betekenen voor al deze mensen die in een wereld leven die zo ver van de onze staat. Afijn, onze kinderen hadden de afgelopen weken de waterpokken, wat een ellende, slapeloze nachten en enorme jeuk voor de meisjes en het duurde wel 24 uur voordat ze er een keer doorheen waren. Ik had me nog druk gemaakt om het feit dat ik de volgende dag weer moest werken en zelfs een dagje vrij moest nemen om dit enorme "probleem" het hoofd te bieden. Deze metafoor beschrijft het verschil tussen onze wereld en de wereld waar Rein en Marjon en nog vele andere het verschil maken. "Keep up the good work".

• 14 Januari 2013 - 10:22

Kim:

Wat een indrukwekkende verslagen weer! En wat een mooie maar ook indrukwekkende foto's!
    Met veel bewondering voor wat jullie daar doen kijk ik uit naar het volgende bericht!
    Lieve groetjes, Kim.

• 14 Januari 2013 - 12:28

Malu:

Hallo Marjon en Rein!

Volg jullie verhalen natuurlijk weer. Wat hebben jullie weer veel gezien en gedaan! Echt super om te lezen! Begint dan altijd toch wel weer beetje te kriebelen om weer te gaan:)
    Echt goed wat jullie daar allemaal in werking hebben gezet en waar jullie aan meewerken. Zal vast een wereld van verschil zijn vergeleken met 3 jaar geleden.
    Blijf jullie volgen, veel plezier alvast volgende week met de safari!

groetjes Malu

• 14 Januari 2013 - 19:08

Henk Visscheer:

Geweldig jullie inzet, geweldig jullie hulp. jullie doen wat anderen denken en dat vind ik heel bewonderingswaardig in de tijd waar in wij nu leven , petje af en respect

• 14 Januari 2013 - 20:06

René & Jannie:

Leuk dat jullie de Itetanischool hebben bezocht, daar gaan we ook heen. Het is echter wel zo dat de WA school slechts één jaar deze school kan sponsoren, via TOP. De kosten voor een jaar zijn ongeveer 8000 euro. Vanaf augustus is dit voorbij, we hopen op nieuwe sponsoren.