al weer voorbij - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu al weer voorbij - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

al weer voorbij

Door: marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

24 Januari 2013 | Kenia, Thika

Vandaag al weer de laatste dag hier in Kenia, het gaat altijd veel te snel.
Maar we hebben 3 geweldige weken gehad,weer veel gezien en kunnen doen. Afgelopen dinsdag werd er op KOP een seminar georganiseerd voor de zwangeren,er kwamen 34 vrouwen,een geweldige opkomst. Ze kregen veel informatie op allerlei gebied,door Teresa, Jeff , Joan en Gladys. Leuk om mee te maken,na afloop hebben we babykleding en de kraampakketten uitgedeeld. Dit verloopt altijd wat chaotisch,iedereen staat vooraan,met al die dikke buiken en ze willen allemaal alles tegelijk weg graaien.Daarna zijn we naar een kliniek gelopen,die aan de andere kant van Kiandutu gebouwd is,door de overheid.We hebben daar de manager gesproken en een rondleiding gehad. Veel van wat wij eerst op KOP deden,het spreekuur voor de basisgezondheidszorg,is hier overgenomen wat natuurlijk alleen maar goed is.Ook kunnen er hier kleine onderzoeken plaatsvinden en overdag ,in geval van nood bevallingen worden gedaan.Men hoopt dat er in de toekomst 24uur personeel aan wezig kan zijn,nu moeten de vrouwen s' nachts met een tuktuk naar het ziekenhuis. Soms bevallen ze dan onderweg.
Aan het eind van de middag hebben we de tassen opgehaald,die door onze vrouwengroep,zijn gemaakt. We hebben wat veranderingen laten aanbrengen,langer hengsel,andere sluiting. Ze zijn heel leuk geworden.
Verder hebben we weer veel spullen voor de markten gekocht,de tassen zijn weer vol.
Gisteren weer met Teresa op pad ,de wijk in. Heel wat schrijnende gevallen gezien. Onderweg ook nog weer vrouwen bezocht,die tassen maken,uiteraard wat gekocht,vrouwen ook weer blij.
De solarlampjes die ik had gekregen aan de socialworker van KOP gegeven,er zijn nog heel wat families die geen stroom hebben,dus die komen wel goed terecht.
Gistermiddag geholpen met voorbereidingen voor onze afscheidsbarbeque.Roos en Anne-May habben dit voor ons geregeld. Dus gisteravond een hele gezellige avond gehad,met veel gasten,ook Jeff en Waithaka waren er bij. Nog tot laat buiten gezeten bij het kampvuur.
Vanochtend nog in de vrouwengevangenis geweest,ook daar maken ze naruurlijk allerlei dingen,maar dat was niet zo bijzonder om te kopen. Wel heel erg indrukwekkend en intimiderende bewaking.
Vanavond vliegen we via Parijs terug naar een koud Nederland,maar met wamte in ons hart. Het was weer heerlijk om hier te zijn.

• 24 Januari 2013 - 14:14

Joke:

Jeetje, wat gaan die weken toch snel.......
    Het zit er al weer bijna op voor jullie.
    Geniet nog van jullie laatste dag en alvast een goede vlucht gewenst.
    Tot spoedig ziens.
    Joke

• 27 Januari 2013 - 11:31

Jannie:

Jammer dat het weer voorbij is, leuk om de fotoos te zien.Tot snel, J. X