Kwaheiri Kenya - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Kwaheiri Kenya - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Kwaheiri Kenya

Door: Rein

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

09 Maart 2014 | Kenia, Thika

Drie weken Kenia.

De drie weken zijn omgevlogen, maar wat hebben wij veel kunnen doen.
Bevoorrecht dat wij zijn, dat wij deel mogen uitmaken van het leven in het prachtige Kenia.
Wij hebben ons volledig geconcentreerd op onze programma, s op KOP.
Van de veertien beschikbare werkdagen zijn wij er twaalf op KOP geweest.
Wij willen tienermoeders een toekomstperspectief bieden. Meisjes van 13 - 20 jaar, zij verdienen onze aandacht. Wij gaan ons eerst richten op deze meisjes die al moeder zijn, maar zullen ook daarna de preventiekant gaan aanpakken.
Samen met Lydia, counceler , Fidelis, social worker en Gladys, fieldworker hebben wij met dertig tienermoeders gesprekken gevoerd.
Hier uit hebben wij de eerste selectie gemaakt van kandidaten voor het programma dat gaat voorzien in counceling en een keuze maken voor een beroepsopleiding.
Het Mother and child programma wat wij twee jaar geleden zijn gestart loopt naar alle tevredenheid. Waar wij twee jaar geleden nog heel individueel gericht waren en sponsorgeld gebruikten om het mogelijk te maken in het ziekenhuis te bevallen, kunnen wij nu vaststellen dat de focus veel meer ligt op groepsvoorlichting in seminars met verschillende thema's; hygiëne, babyzorg, zwangerschap, familyplanning, lifeskils etc, en is de ziekenhuisbevalling nu gratis. Wij kunnen dan ook vaststellen dat steeds meer vrouwen de weg vinden naar het ziekenhuis om daar te bevallen. Sinds een paar jaar staat er een healthclinic aan de rand van Kiandutu. Wij hebben regelmatig contact met de directeur, en ook nu hebben wij een bezoek afgelegd en zijn aangenaam verrast over de laatste ontwikkeling; er is nu bewaking en 7x24 uur zorg mogelijk, dus ook bevallen. Het blijft van groot belang om in het field de zwangeren te blijven opsporen en te informeren. Ook zal onze ondersteuning postnataal van groot belang blijven, controles, voedselpakketten, familyenpowerment. Tijdens controlebezoeken worden ook regelmatig de ondervoede kinderen opgespoord, die dan tijdelijk in het ondervoedingsprogramma worden opgenomen. Ook dit programma is zeer succesvol, je ziet de kinderen in korte tijd sterk verbeteren, veel actiever. Daarnaast wordt het gezin begeleid om herhaling te voorkomen.
Ook nu zijn wij weer een aantal keren mee geweest in het field, hebben tienermoeders bezocht in hun woonomgeving en een hygienecheck gedaan, zijn op kraambezoek geweest en ook met Theresa en Judie de homebasedcare .
Tijdens deze bezoeken komen wij elke keer weer schrijnende situaties tegen, waar hulp hard nodig is. Alleen met jullie hulp kunnen wij deze programma's laten draaien en daar waar nodig uitbreiden.
Nu jullie allemaal zo enthousiast hebben gereageerd op onze verhalen en foto's, wordt het tijd om ons actief te steunen, dus stort nog vandaag een bijdrage op

ING bank NL55INGB003655057 t.a.v. Stichting KOP.

Asanti sana,
Marjon Visscher, ambassadeur KOP.
Rein Visscher, bestuurslid KOP.

• 09 Maart 2014 - 09:31

Annemieke:

Indrukwekkend, bijzonder en heel goed!
    Fantastisch wat jullie daar weer hebben kunnen doen en bedankt voor de mooie verslagen.
    Annemieke