Het Herderinnetje - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Het Herderinnetje - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Het Herderinnetje

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

30 November 2016 | Kenia, Thika

Het herderinnetje ,
Er was een geitenhoedster , ze woont al 26 jaar in Kiandutu ,maar haar leven is helaas geen sprookje. Gisteren hebben we haar ontmoet,we liepen met Esther mee. Esther is de socialworker die door de fieldworkers wordt ingelicht om te bekijken of er hulp nodig is,in welke vorm ook,dus in welk programma de mensen thuis horen. Zij indiceert dus.
We liepen aan de rand van de sloppenwijk, de geitenhoedster had hulp gevraagd,dus wij er op af. Daar zagen we een grote groep geiten en de hoedster ,maar ook steeds meer kinderen,ze kwamen overal vandaan. Helaas geen privacy om met haar te praten,dan maar naar haar huis. Ze is 45 jaar, getrouwd,heeft 13 kinderen en woont nog met 6 in eenstenen huisje. De omstandigheden zijn bijzonder arm,2 zoontjes zitten in het klasje van KOP,zij zijn nog nooit naar school geweest. Haar dochter die om het hoekje keek,bleek in aanmerking te komen voor het tienermoederprogramma. Ze heeft ook een zoontje die veel hoofdpijn heeft,moet worden onderzocht ,dus hier komt het healthprogram in beeld. De hele familie komt in aanmerking voor familie empowerment.
Een oma bezocht,waar van de dochters verslaafd zijn aan alcohol,helaas daar dochters van, rond de 12 jaar, werden de straat op gestuurd om zich te prostitueren . Getipt door buren zijn de meisjes nu naar een opvanghuis ,de moeder toont geen interesse,oma gaat ze gelukkig bezoeken.
Een moeder ontmoet,had haar kind gisteren aangemeld voor het ondervoedingsprogramma ,heeft wel een naaimachine en wil graag een eigen naaiatelier beginnen.
Op een plek geweest,zo vies ,waar dieven s'nachts slapen. Houten hokjes ,zo erg, en zelfs daar woont een familie , de man is alcoholist, vrouw en 5 kinderen, geen eten. Kinderen zitten in de KOP klas, man mishandeld zijn vrouw en wil niet dat ze enige hulp krijgt. Ik hou op, er is nog zo veel leed te beschrijven.
Vandaag mee gelopen met Ann, voor het Mother to child program,MTC.
12 moeders bezocht,uiteraard onder diverse omstandigheden.
Maandagochtend weer meegelopen in het tienermoederprogramma , 8 meiden gezien die wat gaan maken van hun leven. S'middags Waithaka en zijn familie ontmoet,eindelijk zijn dochtertje van 5 maanden, Marjon, kunnen bewonderen. Helaas zag ze mij, de blanke oma,niet zo zitten.☺️
In het winkelcentrum, de AnanasMall,boodschappen gedaan en gegeten, met de tuktuk weer naar Macheo.
Het weekend ,zaterdag, hadden we de Dowry van Jeff en Esther, heel erg leuk om mee te maken. Dit hebben jullie al gelezen op Facebook . Ook vrijdag staat beschreven, een aantal huisbezoeken bij de kinderen thuis,leuk om te zien hoe ze wonen en waar.
Het is heerlijk weer, zon en een windje, ik ga buiten zitten,
Kwaheri,
Rein en Marjon.