Weer helemaal thuis - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Weer helemaal thuis - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Weer helemaal thuis

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

20 November 2016 | Kenia, Thika

Donderdagochtend veilig geland op het vliegveld van Nairobi,helaas het regende.
Maar een vlotte doorgang bij de paspoort/visa controle,douane en zowaar een hele snelle bagage band met onze koffers,maakte onze aankomst in Kenia weer goed.
Een groot gedeelte van het vliegveld is vernieuwd, veel voordelen dus. Omdat we een nachtvlucht hadden, kwamen we aan met daglicht. Heel fijn om nu eens alles goed te kunnen zien,ook onderweg. Wel zaten we in de ochtendspits rond Nairobi, ongeveer anderhalf uur later toch in Thika aangekomen,gelijk boodschappen doen en even pinnen. Helaas dat pinnen lukte niet,soms werken de automaten niet. Ook was er een stroomstoring in de supermarkt, gelukkig weten we de weg,heel apart in donker je boodschappen doen,maar ja je bent in Kenia. Ook de kassa's werkten natuurlijk niet,dan maar wachten tot er weer stroom was, gelukkig duurde dit niet lang. Meestal als het regent valt de stroom uit dus.
Bij Macheo aangekomen ons geïnstalleerd in het vrijwilligershuis,we zijn daar de enige.
Omdat we daar al zo vaak zijn geweest,voelt het al snel weer vertrouwd.
Nadat we iedereen begroet hebben en de planning hebben doorgesproken gaan we even lunchen om de hoek,helaas de chappattis waren op,dan maar rijst met bonen. Denk niet dit is een restaurant ,het is een soort,modderige binnentuin,achter een stenen gebouwtje waar buiten gekookt wordt.
Vrijdag zijn we naar naar KOP gegaan, iedereen daar weer gesproken en afspraken gemaakt voor de komende week om met de projecten mee te gaan. Ook was er een seminar voor de tienermoeders, ze kregen informatie over de mogelijkheden die er zijn voor ze,om diverse opleidingen te volgen om een eigen bestaan op te bouwen. De twee dames die het gaven waren zeer motiverend.
Ook nog de twee groepen met kinderen uit het ondervoedingsprogramma bezocht.
Gisteravond bij Jeff,Esther en Ethan gegeten, altijd weer leuk om elkaar te zien,je gaat na een jaar gewoon weer verder waar je gebleven was,alleen Ethan is groter.
Wat wel leuk is om te vertellen,we gaan volgende week zaterdag met hun mee naar haar ouders, er gaat een traditionele Dowry plaatsvinden in Kikuyu traditie. Hij gaat dus aan haar vader vragen om met haar te mogen trouwen en daarbij hoort een bruidsschat ,99 geiten,wat wordt omgezet in geld. Er zullen veel gasten komen,veel zang en dans zijn en er wordt veel eten gekookt. Wordt vervolgd.
Vanochtend heel veel regen,echt tropical. Vanmiddag gelukkig weer droog.
We hebben een ander kindertehuis bezocht,Watoto, zij hebben ongeveer de zelfde opzet als Macheo,maar hebben nu pas verbouwd . Erg mooi geworden,leuk om te zien.
Daar waren we ook omdat er een verjaardag te vieren was.
We vermaken ons wel,

• 21 November 2016 - 09:20

Annemieke:

Heerlijk om weer thuis te zijn. Kan ik me goed voorstellen.

Bijzonder om zo'n Dowry mee te maken, zo beleef je toch iedere keer wat nieuws.
    Geniet van jullie tijd daar, ik zal het weer heel graag volgen ;-)

groetjes aan iedereen,
    Annemieke

• 21 November 2016 - 11:50

Dick Visscher :

Goed om van jullie te horen. Keep updaten the good work.

• 21 November 2016 - 18:45

Joke:

Veel plezier bij de komende Dowry, bijzonder om mee te maken denk ik.
    Leuk om alles te lezen.
    Veel plezier gewenst met alles wat jullie daar doen.........

• 21 November 2016 - 20:10

Rutger,Juna En Nienke :

Rein en Marjon, Wat leuk om te lezen! We zijn er zelf ook een beetje bij:-)
    Een jaar geleden zaten we er zelf met jullie samen dus we zien het zo voor ons.
    Goed om de projecten weer te bezoeken en te monitoren.
    We hebben zelf gezien hoe belangrijk kennis overdracht is en het werken met projecten.
    Geniet van het prachtige land met de mooie mensen en hou ons zo af en toe op de hoogte!!
    Heel veel liefs van ons drietjes xxx

• 21 November 2016 - 20:29

Gerda:

Leuk wat te horen marjon. Top!!! gr gerda