Overal mensen - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Overal mensen - Reisverslag uit Thika, Kenia van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Overal mensen

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

13 December 2014 | Kenia, Thika

Overal mensen,

Ik eet nog wat pepernoten terwijl ik dit schrijf, de Kerst CD van Michael Bublé staat aan , toch lijkt Kerst ver weg als je hier bent. Het Hollandse Kerst gevoel dan,want ook hier vieren ze Kerst en zijn in de winkels Kerstversieringen enzo te koop. gisteren nog nooi zo veel Kerstslingers bij elkaar gezien op een dag. Dus wel al een beetje in de sfeer gekomen. Het is hier namelijk traditie dat er Kerstslingers worden omgehangen bij de studenten die afstuderen. Daar waren we gisteren bij,Waithaka kreeg zijn diploma community development and Social . Al vroeg op de campus,wat een drukte, maar gelukkig een stoel kunnen vinden om daar 4 uur te kunnen zitten. De hele ceremonie is heel traditioneel met veel muziek en toespraken ,afijn nadat het onderdeel van Waithaka was afgehandeld konden we gaan. Wel heel bijzonder om dit te mogen meemaken. Maar er gingen nog heel veel meer mensen weg,er studeerden 6000 studenten af,plus familie, ja dan is het dringen naar de uitgang. In het gedrang werd de portemonnee en telefoon van Rein nog gestolen ook. Gelukkig had hij zijn bankpassen ergens anders.
Op naar Shade, die een feestje voor Waithaka hadden geregeld. Eerst een uur lopen naar de auto,langs de weg,waar het een chaos was. Daar aangekomen, was het een leuk weerzien met Dina,Bas en Naftali en alle kinderen. Een poosje daar geweest,er waren toespraken,cadeau voor Waithaka en eten voor ons. We waren net een beetje weer bijgekomen toen we verder moesten naar zijn huisje,waar de afterparty was.
In de tuin daar was een groep oude vrouwen,buurvrouwen en zijn schoonfamilie en zijn kinderen en nichtjes en alles uit de buurt,weer drukte dus. Veel zang en dans en weer eten. Never a dull moment in Kenia :).
Nog langs het politie bureau om aangifte te doen en toen maar weer naar Macheo.
Het is vandaag heel stil hier,het is een public holliday iedereen is vrij. Wel lekker even niks na de drukte van gisteren en de dagen daarvoor.
We zijn 3 dagen op Kop geweest, veel op pad geweest. Voor het moeder en kindproject 12 moeders bezocht,zwanger of net bevallen,weer veel verschillende omstandigheden. Sommige hebben een man,die soms werk heeft,dus is er wat geld en is alles redelijk op orde. Maar ook hutjes waar het heel smerig is, geen geld voor eten of zelf geen bed . We hebben dus ook weer bed,kastje en voedselpakket geregeld. Voor bv. een vrouw die ondanks de prikpil toch nog weer een kind krijgt,haar man werkt dag en nacht voor wat geld om eten te kopen. Een meisje dat net als haar moeder net bevallen was,maar niet samen in een huis kan wonen, woonde in een hutje waar alleen een matras lag. Een moeder bezocht,waarvan een baby van een tweeling overleden is aan longontsteking. Schrijnende omstandigheden,er wordt veel ondersteuning gegeven doorKOP/Macheo. Ook aan de familie waarvan de moeder overleden is na een sectio van een tweeling,waar dus flesvoeding nodig is.
Ook nog de tienermoeders bezocht die al iets opgestart zijn,zoals kleding reparatie,kleding breien en een opleiding volgen in een naaiatelier .
Het waren weer heel wat indrukken maar goed om te zien hoe er ondersteuning wordt gegeven vanuit KOP, waar ook nog de kinderen die ondervoed zijn ,2 groepen, hun dagelijkse portie krijgen . Ook de kinderen in de klas genieten nog van hun laatste bijlessen.
Onze fieldworker Gladys heeft dit jaar al bijna honderd vrouwen begeleid tijdens en na hun zwangerschap, daar doen wij het voor!
Vrijdag was een public holyday,smiddags naar een zwembad in de buurt geweest. Toch nog een beetje vakantiegevoel, lekker even zwemmen en chillen. Later,we waren met Sylvia die reed de auto,dubbelcap truck ,naar Blue Post geweest,inkopen gedaan voor de markten en gegeten buiten.
Sterkte in Holland met de storm en regen, hier gelukkig alleen s'nachts regen.
Lekker even buiten zitten,hakuna matata.
Kwaheri,
Rein en Marjon .

• 13 December 2014 - 17:17

Jannie:

Heerlijk daar dus, lekker weertje, terwijl het hier hoost en koud is, de markt begint al op zaterdag... ben benieuwd, wij gaan er morgen staan. Doe iedereen de hartelijke groeten en tot binnenkort, Liefs uit Bergen. De banner is ontvangen, we gaan de kraam opleuken Rein... maar missen jou inzicht en hulp absoluut!!!