Back home again - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu Back home again - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van marjon en rein visscher - WaarBenJij.nu

Back home again

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg marjon en rein

07 December 2014 | Nederland, Alkmaar

Waarbenjij

Als je dan eenmaal weer bent opgestegen met het vliegtuig en door de wolken heen in de zon hangt,krijg je dat gevoel. Na ongeveer vier uur zijn de wolken verdwenen en kijk je naar beneden en zie alleen maar zand,wat rotsen,zand en nog eens zand. Dan realiseer je je dat je boven een ander continent vliegt, de zon zakt later achter een horizon die het einde van de wereld lijkt. De meest bijzondere zonsondergang.
Dan wordt het langzaam donker en weer een paar uur later ga je dalen. Je ziet lichtjes,vuurtjes,wegen en dorpen. In mijn fantasie zie ik altijd stammen,dansen rond de oeleboele kookpot,haha dit is een grapje,ik bedoel er niets mee,voor het geval dat ...
In Nairobi aangekomen loopt het vlot door de visa, maar de koffers duurt even,gelukkig zijn ze er wel allemaal. We werden opgehaald door Maaike en Chege van Macheo, een uurtje rijden en dan we weer thuis op Macheo, we hebben het vrijwilligershuis voor ons alleen,wat een luxe.
Het is heerlijk weer, windje ,wolken soms en een heerlijke temperatuur.
De volgende dag beetje uitpakken, iedereen begroeten, planning maken en in de middag gelijk inkopen gedaan voor onze markten bij een vrouwengroep hier in de omgeving. Boodschappen doen ,hier bij locals buiten de poort en op naar de supermarkt met de auto en Sylvia, die reed. Precies voor de deur stopte hij er mee,oververhit dus. Maar voor alles hier is iets te regelen ,dus na de boodschappen was het voor even gerepareerd en weer terug.
De volgende dag zijn we naar een instituut voor straatmeisjes geweest,die krijgen daar intern een opleiding . Een van de tienermoeders uit ons project,kreeg daar haar diploma voor haidresser,kapster dus. Na 9 maanden daar te hebben gezeten, onder streng regime,gaven de meisjes ons een waardig afscheid van hun tijd daar. Met veel dans en gezang was het indrukwekkend om te zien,wat een prachtige,krachtige en opgewekte meiden het zijn geworden. Hopelijk kunnen ze nu voor zichzelf een toekomst opbouwen . Het was 5 december dus,daarom kwam de Sint s'avonds nog langs om de 3 meiden Noortje,Maaike en Sylvia die zich hier al langer inzetten voor Macheo, te trakteren op lekkers uit Holland,zoals kaas,drop en stroopwafels. We dronken chocomelk ,thee en er waren pepernoten en banketstaaf.
Ook kregen we nog wat cadeautjes van de Sint, het was heel gezellig.
Het is nu ,zondag,heel stil hier,de meeste kinderen zijn op familiebezoek, de hele maand zijn de scholen al dicht. Er verschijnt in de winkels wel al kerstverlichting en wat slingers en kunstbomen.
Gisteren hebben we ons sponsorkind ,Kiragu, nog ontmoet en hem een kerstcadeau mee kunnen geven,voordat hij naar zijn oma vertrok,ver weg naar het noorden.
In de middag naar Thika afgereisd ,met de taxi hoor, om naar Jeff en Esther en Ethan te gaan . Onze eerste ontmoeting met ons " Keniaans" kleinkind. Wat een heerlijk weerzien en wat een heerlijk mannetje,helemaal niet eenkennig en niet geschrokken van zijn bleke opa en oma.
Laat in de avond weer terug nadat we een beetje Kerst hadden gevierd,met natuurlijk veel te veel meegenomen cadeautjes .
Vandaag echt niets te doen, beetje lezen, Rein hangt in hangmat. Lekker geluncht met zelfgemaakte,door Jeff, katchumbari met avocado .
Het is buiten net een volière ,lawaai van vogels,zonnetje, temperatuur rond 28 Gr. , windje door de palmbomen. Heerlijk om weer hier te zijn.
De komende week 3 dagen naar KOP in Kiandutu waar we ons weer op de projecten zullen storten, wel rustig hoor,niet op onze westerse manier,want dat werkt niet. Donderdag gaan we naar de universiteit om bij het afstuderen van Waithaka te zijn, wordt weer een hele happening en langdurig ben ik bang voor.
Wordt vervolgd,
Rein en Marjon.

• 07 December 2014 - 21:50

Rutger En Nienke:

Van hoge hoogtes naar de oeloeboeloekookpot :-) door naar kenya waar jullie telkens weer fantastisch werk doen!
    Wij zijn super trots op jullie!!!!
    De liefde, aandacht en middelen die jullie geven.. Geweldig!
    Vanuit het koude gure Holland een dikke zoen van ons xxx groetjes daar!

• 08 December 2014 - 15:03

Joke:

Wat heerlijk om jullie positieve verhalen weer te lezen.
    Zo'n rustdag als gister hoort ook bij de vakantie, even onthaasten.
    Geniet maar van de warmte, zoals Nienke hier boven schrijft is het echt guur en vanmiddag zelfs met dikke vette hagel. Bah....
    Lieve groeten van ons,
    Theo en Joke

• 08 December 2014 - 16:04

Jannie:

Doe ze de groeten in KOP en geniet van alles daar, hier is het guur en koud, handschoenen weer en mutsen op...liefs!

• 11 December 2014 - 06:59

Patty:

Er leuk om te lezen hoe het daar is.
    Grappig te beseffen dat jullie vandaag bij die happening van het afstuderen zijn.
    Veel plezier en succes met jullie goede werk!